Friday 11 January 2013

CARA UNTUK SCORE A DALAM BIOLOGI SPM

M- MEMORI
kamu mesti hafal struktur dan mekanisme, dari struktur sel yang simple ke struktur sel paling kompleks. selain tu, Heart Structure dengan Blood Circulation topik penting yang perlu dihafal juga! ingat tak masa form 3 dulu ada study. cuba bayangkan proses tu (atau cari vid. menarik online). cara ni boleh bantu dalam kertas 2(esei) yang memerlukan kita untuk manerangkan proses dan caranya.

M- MAINTAIN level
kamu mesti kekalkan tahap ingatan kamu pada tahap paling tinggi dengan menulis data2 penting dan kata kunci berulang-ulang kali (sebanyak yang mungkin). cara terbaik ialah dapatkan sebanyak mungkin contoh2 esei, jawapan soalan kertas SPM bio and start menghafal setiap hari. cuba dapatkan kawan2 untuk sediakan nota2 penting bio. boleh save masa.

M- MASTERY level
kamu mesti cari kata2 kunci yang penting. start praktis kata2 kunci untuk esei (kertas 2). tulis or buat esei hari2. kalau boleh, satu esei setiap hai. percayalah, DIJAMIN dapat A untuk SPM Biologi. selain tu, cuba kuasai food testing experiment, respiration mechanisme, blood circulation and digestion. topik2 ni topik yang penting yang disarankan dari website berryberryeasy.com. so, highlightkan topik2 ni, tapi jangan la sampai ta baca topik lain pulak.

okay, tu la tips2 skor A yang kami ambil dari website berryberryeasy.com . then, kami translate. :) tapi kan, yang kami tau la pasal bio ni, walaupun kami tak la terer mana pun, bio ni kan, dia ikut flow tau. so, cer korang bayangkan dari tajuk awal form4 tu, macamana sel tu terbentuk --> jadi tisu --> organ --> sistem --> organisme. kalau dari awal korang faham, insyaAllah, boleh skor bio. tapi, yang penting juga, kena la baca hari2 sebab Bio ni perlukan MEMORI SPACE yang beso -,- tape, kalau batch tahun lepas tade yang dapat A, batch kita biar buat sejarah! sekelas A :D

SEMUA ORANG BERHAK MENDAPAT KEJAYAAN, 
USAHA KITA YANG MENENTUKAN 
- imaniah ;)

No comments:

Post a Comment